BERITA : GAMBAR MAWI DAN CAHAYA MALAIKA, ANAKNYA

by 8:39 AM 1 comments


PERASAAN gembira dan bersyukur menimang cahaya mata pertama tidak dapat diluahkan dengan kata-kata, begitu yang diluahkan oleh penyanyi Asmawi Ani atau Mawi saat ditemu bual menerusi telefon petang semalam.
Menyifatkan kehadiran cahaya mata sulungnya yang diberi nama Cahaya Malaika pada tanggal 28 Februari lalu sebagai satu rahmat buat dia dan isterinya, Ekin. Mawi memberitahu kehidupannya kini lebih bermakna dan tenang selepas kehadiran bayi yang seberat 2.8 kilogram itu.
Kosmo!: Tahniah Mawi dengan kelahiran cahaya mata pertama. Bagaimana perasaan dan pengalaman menjadi bapa buat pertama kali?
MAWI: Alhamdulillah, terima kasih di atas semua ucapan tahniah yang diberikan buat kami sekeluarga. Perasaan saya sukar diungkap, ia adalah satu perasaan yang tenang. Tentang pengalaman pertama menjadi bapa pula, saya rasa seperti orang sedang jatuh cinta. Saya tidak boleh melepaskan pandangan daripada dia dan asyik teringat dia walaupun sedang melakukan pekerjaan lain. Ia adalah satu pengalaman yang menyeronokkan.
Anda berani memegang Cahaya Malaika dan menguruskan dia seperti menukar lampin pakai buang?
Jujurnya memang belum berani nak pegang lama-lama sebab dia kecil. Saya juga belum cuba menukar lampin pakai buang dia. Tapi saya mendokong dan asyik nak tengok muka dia.
Apa erti nama Cahaya Malaika dan siapa yang memilih nama itu?
Kami pilih bersama-sama selepas enam bulan Ekin hamil. Sebenarnya ada beberapa nama lain juga, tapi akhirnya kami sepakat memilih nama Cahaya Malaika yang bermaksud Cahaya Permaisuri.
Boleh ceritakan sedikit debaran sewaktu bakal bergelar bapa semasa Ekin dikejarkan ke bilik bersalin?
Sangat berdebar. Saya berada di dalam bilik bersalin dan menyaksikan proses bagaimana isteri saya melahirkan anak kami. Ekin melakukan teknik induce (sedut bayi) namun ia berlaku dengan pantas. Alhamdulillah, saya yang memotong tali pusat anak saya. Apa yang saya boleh katakan selepas melihat proses isteri saya bersalin adalah wanita memang seorang fighter (pejuang)!. Saya rasa semua suami patut masuk ke bilik bersalin dan menyaksikan bagaimana perjuangan serta pengorbanan seorang isteri saat melahirkan zuriat.
Sudah terfikir untuk menambah ahli keluarga lagi?
Belum lagi sebab buat masa ini, saya dan Ekin harus memahami konsep hidup bertiga pula iaitu dengan seorang bayi. Mungkin selepas kami sudah stabil atau memahaminya, barulah boleh memikirkan tentang tambah ahli keluarga. Namun buat masa ini fokus memang diberi kepada Cahaya Malaika.
Ada perancangan untuk mengadakan kenduri potong jambul?
Ada, tapi semua masih dalam perbincangan.
Lama anda bercuti daripada kerja?
Insya-Allah saya akan mula bekerja semula pada 10 Mac ini. Jadi sepanjang minggu ini, kerja saya adalah tengok anak.

Kaki Pesbuk

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

1 comment: