INFO : KOS HAJI NAIK, TAMBANG KEKAL

by 10:18 AM 0 comments

Kos haji naik, tambang kekal



GAMBAR menunjukkan jemaah haji berkumpul di Mina untuk melakukan ibadah melontar jamrah.


JEDDAH - Bayaran haji kekal RM9,980 walaupun kos sebenar mengerjakan ibadah haji pada tahun ini dijangka meningkat.
Pengarah Urusan Lembaga Tabung Haji (TH), Datuk Ismee Ismail menganggarkan tahun ini TH akan membiayai RM5,575 bagi seorang jemaah muasassah berbanding RM5,100 pada tahun lepas bagi membolehkan bayaran haji kekal pada RM9,980 seperti tahun sebelumnya.
Ismee yang juga Ketua Pegawai Eksekutif TH berkata, pembangunan semasa projek perluasan kawasan sekitar Masjidil Haram di kota Mekah menyaksikan pihak TH terpaksa menyewa beberapa bangunan baharu, sekali gus meningkatkan kos sebenar haji.
Katanya, selaras dengan pelaksanaan projek berkenaan, beberapa bangunan, termasuk yang disewa oleh TH untuk jemaah pada musim haji yang lalu sudah dirobohkan, menjadikan bangunan yang ditawarkan buat jemaah pada musim haji nanti semakin berkurangan dan lazimnya pengurangan itu akan mengakibatkan kos bagi menyewa bangunan baharu.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mengambil bahagian dalam perbincangan antara TH dan Kementerian Haji Arab Saudi di sini pada Rabu lalu.

Kaki Pesbuk

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment