HIBURAN : MAWI DISARAN PINDAH RUMAH

by 10:31 AM 0 comments
MAWI kini mahu perketatkan kawalan keselamatan pada waktu malam dan siang di kawasan kediamannya.


KES pecah rumah membabitkan golongan artis bukan perkara baharu. Kejadian yang tidak diingini tersebut pernah membabitkan pelawak terkenal Nabil Ahmad, pengacara popular Datuk Aznil Nawawi, Wardina Safiyyah dan baru-baru ini Erra Fazira.
Kes hampir sama berlaku kepada juara Akademi Fantasia 3, Mawi atau nama sebenarnya Asmawi Ani, 32, pada petang hari Selasa lalu.
Rumah miliknya berdekatan Bangi Golf Resort, Selangor ketika itu didiami bersama isteri, Nora Asyikin Rahmat (Ekin), 34, anaknya, Cahaya Malaika, 1, ibu mertua, nenek dan adik iparnya, Ain.
Ketika kejadian bagaimanapun Mawi berada di Sarawak atas urusan perniagaan manakala Ekin pula berada di Kuala Lumpur.
Apa yang menariknya, kejadian itu kononnya ada kaitan dengan alam ghaib.
Ia ekoran tindakan seorang buruh Indonesia berusia 40-an yang merupakan pekerja kontrak kawasan pembinaan berdekatan rumah Mawi tiba-tiba menjerit-jerit.
Sikap peliknya itu dikatakan kerana mahu menghalau sepasang orang bunian yang didakwanya sudah memasuki rumah Mawi pada petang itu.
Ikuti temu bual Kosmo! bersama pelantun lagu Aduh Saleha ketika dihubungi semalam.
Kosmo!: Cerita pecah rumah yang dilaporkan kononnya ada kena-mengena dengan orang bunian, mungkin Mawi boleh komen lebih lanjut?
MAWI: Menurut cerita daripada keluarga saya dan penyelia tapak pembinaan berdekatan rumah saya, lelaki itu sebenarnya sudah menunjukkan tanda-tanda aneh beberapa hari sebelum kejadian. Sebelum ini, lelaki itu pernah bekerja di tapak pembinaan sama sebelum pulang ke Indonesia dan kembali semula ke sini. Dia banyak kali meracau, murung dan mendakwa dapat melihat orang bunian sehinggalah pada petang Selasa lalu dia mahu menghalau sepasang orang bunian yang mengikutnya dari Dataran Merdeka, Kuala Lumpur daripada memasuki kawasan rumah saya sehingga memaksa dia membaling batu kerana gagal memanjat pintu pagar rumah saya.
Bagaimanakah kejadian itu disedari oleh orang ramai?
Lelaki itu menjerit-jerit dari luar rumah untuk menghalau pasangan orang bunian itu keluar. Katanya lelaki bunian telah keluar tapi perempuan bunian masih berada di dalam rumah. Kebetulan ada polis bantuan di belakang rumah saya dan mereka terdengar bunyi bising, kemudian datang menahan lelaki itu.
Sebelum ini Mawi sekeluarga pernah dirompak pada bulan Mac tahun lepas dan kali ini kejadian hampir sama berlaku lagi, pernahkah terlintas untuk berpindah ke kawasan kediaman lain?
Trauma, fobia dan panik itu semakin kuat terasa selepas kejadian baru-baru ini dan untuk saya berpindah rasanya belum terfikir lagi. Keluarga saya ada juga menyarankan kami untuk berpindah.
Berapakah anggaran jumlah kerugian Mawi?
Lelaki itu sebenarnya telah memecahkan cermin tingkap rumah, pasu bunga dan lampu. Mujurlah dia tidak membawa senjata tajam ketika itu. Anggaran kerugian lebih kurang RM10,000 tetapi penyelia lelaki itu berjanji akan membayar balik ganti rugi yang disebabkan oleh pekerjanya itu.
Mungkinkah tindakan lelaki itu antara modus operandi untuk sekali lagi merompak rumah Mawi?
Saya tidak pasti tapi apabila merujuk kepada penyelianya, lelaki itu sudah menunjukkan tanda-tanda yang pelik ketika hari pertama kembali bekerja. Kalau dia berniat untuk merompak rasanya dia tidak perlu bertindak sedemikian dan siang hari bukan waktu sesuai.
Adakah Mawi percaya kepada perkara tahyul dan cerita orang bunian sebegini?
Saya percaya pada alam ghaib tapi untuk percaya kepada perkara tahyul agak susah.
Pengajaran daripada kejadian kali ini?
Saya perlu lebih berjaga-jaga dan perlu memperketatkan kawalan keselamatan kawasan kediaman saya. Biasanya kawasan itu ada pengawal keselamatan pada waktu malam sahaja. Mungkin selepas ini kawalan keselamatan perlu dilaksanakan pada waktu siang hari juga.
Baru-baru ini juga terdengar kes penipuan melibatkan jual beli kereta milik Ekin oleh pihak tidak bertanggungjawab. Mungkin Mawi boleh ulas kes itu?
Saya serahkan kes itu kepada pihak polis dan tidak perlu saya cakap apa-apa selagi kes belum selesai. Kes itu berlaku pada hujung tahun lalu dan sehingga kini ia masih dalam proses siasatan.

Kaki Pesbuk

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment